Doel van de procedure
De klachtenprocedure is erop gericht om klachten zodanig te behandelen dat de schade of overlast voor iedere betrokkene tot een minimum beperkt wordt. Dat kan worden bereikt door klachten op een doeltreffende wijze af te handelen en door eventuele maatregelen te nemen die herhaling van de klacht voorkomen. Vakmanschap Techniek houdt hierbij rekening dat het indienen, onderzoeken en het nemen van beslissingen met betrekking tot de klacht niet leiden tot discriminerende maatregelen tegen de indiener van de klacht.
Indienen van een klacht
Een klacht kan uitsluitend via onderstaand klachtenformulier worden ingediend. De klacht zal door een medewerker van Vakmanschap Techniek worden geregistreerd. Het streven is om de klacht zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen zes tot acht weken na ontvangst af te handelen. Indien dit niet haalbaar blijkt te zijn door de aard of omvang van de klacht, dan zal de klager hierover worden geïnformeerd.
Onderzoek naar een klacht
Vakmanschap Techniek zal een onderzoek instellen naar de klacht. Inhoudelijke klachten worden te allen tijde doorgestuurd naar de Vakbekwaamheidscommissie (VBC). Voor alle type klachten geldt het principe van ‘hoor-en-wederhoor’: alle betrokken partijen zullen dus worden gehoord door een competent persoon met betrekking tot de ontstane klacht. Vakmanschap Techniek zal de klager schriftelijk informeren met het resultaat van het onderzoek.
Niet eens met de afhandeling van een klacht?
Indien een besluit niet naar tevredenheid is, bestaat de mogelijkheid om in beroep te gaan. Indien dit een besluit is over de afhandeling van de klacht, dan heeft de ‘klager’ het recht om binnen twee weken in beroep te gaan. Dit kan uitsluitend via onderstaand beroepenformulier. Het streven van Vakmanschap Techniek is om binnen vier tot zes weken de procedure af te ronden. Indien dit niet mogelijk is ontvangt klager informatie over het verdere verloop van de procedure.
Behandeling van een beroep
De Beroepsprocedure is erop gericht om bezwaarschriften te behandelen zodat zij op een effectieve, onafhankelijke en onpartijdige wijze afgehandeld kunnen worden. Vakmanschap Techniek zal de Vakbekwaamheiderscommissie (VBC) vragen een College van Beroep aan te stellen en deze de opdracht te geven om het bezwaarschrift in behandeling te nemen. Het College van Beroep zal vervolgens de betrokkene, alsmede de directie van Vakmanschap Techniek en de betrokken commissies horen. Het College van Beroep zal hierop een besluit nemen. Over dit besluit zal de persoon of entiteit in kwestie per e-mail worden geïnformeerd. Een besluit op een beroep is bindend. Er kan niet tegen een besluit op een beroep in beroep worden gegaan.